ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ-ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ "ΓΕΝΝΗΘΕΙΣ ΕΙΣ ΚΑΥΚΑΣΟΝ ΡΩΣΙΑΣ"

Από τον επίλογο…

Οι Πόντιοι που μετοίκησαν μετά το ρωσοτουρκικό πόλεμο 1877-1878 στο Καρς έζησαν για αιώνες στον Πόντο[1] και για σαράντα περίπου χρόνια σε Καύκασο-Καρς. Ως Πατρίδα τους θα ορίσουν όμως τον Καύκασο[2] και γιατί ήταν η «ύστερη Πατρίδα» τους και γιατί εκεί –στον Καύκασο- θα «βγουν πρώτη φορά από το ραβδί του Τούρκου» και θα έρθουν «στην απανεμιά της Ρωσίας», η οποία θα τους δώσει «την ελευθερία να μιλούν την γλώσσα τους και να πηγαίνουν στην εκκλησία χωρίς να διστάζουν, να πηγαίνουν στα σχολεία και να μπαίνουν σε κρατικές δουλειές»[3].Για σαράντα χρόνια «έζησαν και ανέπνευσαν ελεύθερο αέρα. Είχαν τις κοινότητές τους, την αυτοδιοίκησή τους, χωρίς φόρους και φόβους»[4]. Η Ρωσία θα τους δει σαν δικούς της άξιους ανθρώπους και θα προσπαθήσει να τους ρωσοποιήσει. Θα τους ονομάσει Καυκάσιους και «όποιος δεχόταν και έλεγε ‘είμαι Καυκάσιος’ και όχι ‘Έλληνας’ αυτόματα γινόταν Ρώσος. Αφού ο Καύκασος ήταν στη ρωσική επικράτεια». Τα παιδιά στο ρωσικό σχολείο που πήγαιναν μάθαιναν:

«Για νε Ρούσκι, για νε Γκρεκ

Για Καυκάσκι τσολαβέκ» Δηλαδή

«Εγώ ούτε Ρώσος είμαι ούτε Έλληνας

Εγώ είμαι άνθρωπος του Καυκάσου»[5].

Οι Καυκάσιοι κατά την πρώτη προσπάθειά εγκατάστασής τους στην Ελλάδα (1895-1907) και ενώ έχουν κληθεί από την Πολιτεία (Τρικούπης 1894) θα βρεθούν απέναντι σε μια ανάλγητη κρατική συμπεριφορά (Θεοτόκης 1900), θα ληστευθούν, θα δεινοπαθήσουν, θα αποδεκατιστούν και οι επιζώντες από αυτούς (Σουμελίδης 1906) θα επιστρέψουν στον Καύκασο.

Στη δεύτερη προσπάθεια εγκατάστασής τους, πάλι με πρόσκληση της Ελληνικής Πολιτείας, στο Κιλκίς (1914) θα αντικρύσουν φτώχεια και θα υποφέρουν από την ελονοσία. «Καμία σύγκριση με τη Ρωσία» με τους «χιλιάδες τόνους τα σιτηρά» τα «πολλά είδη ζώων» και τις «αμέτρητες καλλιεργήσιμες εκτάσεις». Τελικά πολλές οικογένειες θα επιστρέψουν στο Καρς , μετά από επίπονο και μακρύ ταξίδι «δια στεριάς, μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ρωσίας ως τον Καύκασο» γιατί «ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος εμαίνετο και ο Ελλήσποντος και Βόσπορος εκλείσθησαν». Έτσι πολλοί θα χαθούν στο δρόμο της επιστροφής (Μάιος-Αύγουστος 1916)[6].

Οι Καυκάσιοι [περί τους 50.000] έρχονται τελικά (από 1920) στην Ελλάδα «έχοντας χάσει την εθνική τους συνείδηση, και τη γλώσσα» , έχοντας «επηρεαστεί από τις μπολσεβικικές ιδέες» και όντες «επικίνδυνοι να συνεργαστούν με τους σλάβους της Μακεδονίας» (Χρύσανθος 1920).

Οι Καυκάσιοι είναι «ατίθασοι, απειθάρχητοι, μεμψίμοιροι, άρπαγες και στερούμενοι εθνικού φρονήματος». Σαφώς λοιπόν «δεν είναι το ενδεδειγμένο Ελληνικό στοιχείον δι ου δύναται να τελεσφορήσει ο εποικισμός και εξελληνισμός της Μακεδονίας». Αντιθέτως «υπάρχει φόβος να παράσχωσι συν τω χρόνω πράγματα εις την Ελληνική Διοίκησιν». (Αδοσίδης 1920)

Αν οι Καυκάσιοι έρθουν στην Ελλάδα «θα γίνουν βάρος για το κράτος». (Κανελλόπουλος 1920)

Έτσι, και πριν καν έρθουν στην Ελλάδα θα γίνει αισθητή[7] σ’ αυτούς «η προδοσία τους από τους επίσημους φορείς (Εκκλησία και Κράτος)»[8].

Με την άφιξή τους ακόμα, έχοντας ρωσική υπηκοότητα, έχοντας υπηρετήσει στο ρωσικό στρατό και σπουδάσει σε ρωσικά σχολεία, θα χαρακτηρισθούν «ύποπτοι» από το κράτος που θα φοβηθεί «μήπως έχουν μολυνθεί και φέρνουν το μικρόβιο του μπολσεβικισμού». (Γαβριηλίδης Κώστας- Καλαμαριά-1920)

Όταν ο «Σύλλογος Καυκασίων Φοιτητών» θα αποταθεί στον Υπουργό Παιδείας για να ζητήσει τη συνδρομή του για τήρηση των υποσχέσεων που δόθηκαν σε αυτούς στην Τιφλίδα από την Ελληνική Αποστολή, θα λάβει ωμή την απάντηση : «Εδώ στην Ελλάδα σπουδάζουν όσοι έχουν λεπτά και όσοι δεν έχουν λεπτά πηγαίνουν και εργάζονται». (Καλαμαριά 1920)

Οι Καυκάσιοι κατά το μεσοπόλεμο θα οργανωθούν σε «Συλλόγους Καυκασίων»[9] , σε «Συλλόγους Νεολαίας Καυκασίων»[10] , σε «Ενώσεις Καυκασίων φοιτητών»[11] και σε «Εκπαιδευτικούς Συλλόγους Καυκασίων»[12]. Θα τα εντάξουν όλα αυτά σε ένα «Κεντρικό Σύλλογο Καυκασίων»[13] , και θα συναποφασίζουν για την επίλυση των προβλημάτων τους μέσα από «Γενικές Συνελεύσεις των Καυκασίων»[14] ή από «Συνέδρια Καυκασίων»[15], ή συμμετέχοντας -ως Καυκάσιοι[16]- σε «Συσκέψεις Προσφύγων»[17] στους «Συνδέσμους Καυκασίων-Ποντίων»[18], στα «Σωματεία Μέριμνας Ποντίων Καυκασίων Κυριών Μακεδονίας»[19] σε «Παμπροσφυγικά Συνέδρια»[20] μαζί με Πόντιους, Θρακιώτες και Μικρασιάτες.

Την ίδια περίοδο –μεσοπόλεμο- οι Καυκάσιοι «θα έχουν τα πρωτεία», θα είναι «οι κομματικοί[ΚΚΕ] που δε λογάριαζαν τίποτε». (Βαφειάδης Μάρκος 1929)

Θα συμμετάσχουν στις αγροτικές κινητοποιήσεις της δεκαετίας του ’30 (Γαβριηλίδης-Κιλκίς) και δυναμικά θα αντιδράσουν ενάντια στην αστυνομική αυθαιρεσία. (Μεταμόρφωση Κιλκίς 1930-Μεταλλικό Κιλκίς 1931 - Ποντοκώμη 1932-33)

Έτσι ήδη από το 1930 θα επικρατήσει η άποψη πως : «εις ολόκληρον την περιφέρειαν Κιλκίς και ιδίως εις τινα παραμεθόρια χωριά κατοικούμενα υπό Καυκασίων, ο κομμουνισμός επεκράτησεν απ’ άκρου εις άκρον».(«ΕΜΠΡΟΣ», 12/3/1930, σελ. 3)

Καυκάσιος θα ξεκινήσει και θα ηγηθεί της μοναδικής για τα δεδομένα της εποχής «μαθητικής επανάστασης» κατά αυθαιρεσίας καθηγητών.(Βαλταδώρειο Γυμνάσιο Κοζάνης, 1934)

Καυκάσιοι θάναι οι πρώτοι αριστεροί δήμαρχοι και κοινοτάρχες της περιόδου. Μετά τον Παρτσαλίδη(Καβάλα 1934) , αριστεροί κοινοτάρχες θα εκλεγούν οι Καυκάσιοι: Τσουκαλάς(Ποντοκώμη, 1934), Μεντεσίδης (Ποντοκώμη, 1935) και δήμαρχος ο Γαβριηλίδης (Κιλκίς 1936).

Λίγο πριν και κατά τη διάρκεια της δικτατορίας Μεταξά αρκετοί θα βρεθούν σε εξορίες- ξερονήσια.

Οι Καυκάσιοι θα πρωτοστατήσουν στην οργάνωση αντίστασης κατά των κατακτητών μέσα από το ΕΑΜ και τον ΕΛΑΣ(σε 16ο, 27ο και 28ο ΣΠ του ΕΛΑΣ, στην περιοχή μας) ενσωματωμένοι και με τις άλλες εθνοτικές ομάδες της περιοχής: σλαβομακεδόνες, βλάχους, αρβανίτες (ΙΙ/28 ή Απόσπασμα Βίτσι ).

Θα συμμετέχουν στην ίδρυση σλαβομακεδονικών σχολείων στη Φλώρινα (Καλαϊτζίδης , φθινόπωρο 1944)

Θα συμμετέχουν στις επιχειρήσεις κατά των αυτονομιστών του Γκότσε (Κωφίδης, διοικητής ΙΙΙ/27, Οκτ-Νοε 1944)

Θα συγκρουστούν με τους Παοτζήδες από τους οποίους θα κυνηγηθούν κατά την κατοχή και θα κυνηγήσουν κατά την Εαμοκρατία. (Κιλκίς –Πετρανά-Ποντοκώμη)

Έτσι θα γίνουν στόχος των παρακρατικών. (Κρυόβρυση-Κοκκινιά Κιλκίς , Φθινόπωρο 1946)

Θα ειπωθεί πως οι Καυκάσιοι «ήταν οι φανατικότεροι από τους αυτονομιστές».

(Φ. Δραγούμης αρχές 1946) και πως «η κομμουνιστική προπαγάνδα αφέθη να οργιάση κυρίως μεταξύ των εαυαλώτων Κουτσοβλάχων και των Καυκασίων εποίκων και τινων σλαυοφώνων» .(Σ. Μελάς-Β. Τσιμπιδάρος, Νοέμβριος 1946)

Οι Καυκάσιοι θα είναι «αποχίτες» των εκλογών του 1946. Θα γίνουν λοιπόν στόχος των Μάυδων.

Θα συμμετάσχουν στο ΔΣΕ και συχνά θα είναι ενταγμένοι και στα θεωρούμενα Σλαβομακεδονικά Σώματα (18η και 107η Ταξιαρχία ΔΣΕ).

Οι «εκ Ρωσίας Καυκάσιοι» πρόσφυγες είναι πλέον οι «ελληνόφωνοι κακούργοι» για τους οποίους θα ζητηθεί και η εκτόπισής τους (ως μέρος πρότασης εκτοπισμού σλαβόφωνου πληθυσμού). (Φ. Δραγούμης 1948)

Κατά τη δίκη της Θεσσαλονίκης (τέλη Φεβρουαρίου 1948) θα «αποκαλυφθεί» ότι : «εις τας συμμορίας, τας αρχάς, δηλ. τα πάντα, έχουν εις χείρας των καυκάσιοι και άλλοι εκ Ρωσσίας και Καρς καταγόμενοι συμμορίται». («ΕΜΠΡΟΣ», Φεβ, 1928)

Με το τέλος του εμφυλίου-το 1949- μερικοί θα βρεθούν (εξόριστοι τώρα) στο ίδιο λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας από το οποίο πριν από 30 χρόνια –το 1920-οι δικοί τους έφευγαν για τη μητέρα Ελλάδα γεμάτοι όνειρα κι ελπίδες..

Οι Καυκάσιοι τα σαράντα χρόνια ελευθερίας που έζησαν[στο Καρς Καυκάσου] πριν έρθουν στην Ελλάδα, τα έζησαν μέσα σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, στο οποίο διαχέονταν τα πλέον προοδευτικά ρεύματα της ρωσικής κοινωνίας. Και έμαθαν να «εισπράττουν» και να «δίνουν» . Τα μέρη που εγκαταστάθηκαν , τα όρισαν ως νέα τους πατρίδα, θεώρησαν τον εαυτό τους μέρος της νέας πολυεθνοτικής κοινότητας στην οποία και ενσωματώθηκαν με τη δυναμική και τους ρυθμούς που γνώριζαν από την Πατρίδα.

Αυτό δε θα μπορούσες να το στερήσεις από έναν Καυκάσιο.

Η ταύτιση όμως εθνοτικής και πολιτικής ταυτότητας (Καυκάσιος ~ Αντικρατικός) επέβαλε πλέον και την αλλαγή της ονομασίας τους. «Είναι παράξενο» γράφει στα 1957 ο Φίλωνας Κτενίδης[21] «πώς οι Έλληνες αυτοί Πόντιοι που ωνομάσθησαν «Καυκάσιοι» και οι ίδιοι μέχρι σήμερον αυτοκαλούνται έτσι» πώς «δεν διαμαρτύρονται για τη μειωτική εθνικώς ονομασία αυτή[…]»[22]. Ο Φίλωνας επισημαίνει πως για το σοβαρό αυτό θέμα (της επιμονής κάποιων να αυτοκαλούνται Καυκάσιοι) «και άλλοτε γράψαμε σχετικά και υποδείξαμε το ασύστατο και το λανθασμένο και το κακόβουλο της τέτοιας ονομασίας». Είναι δε απόλυτα ικανοποιημένος όταν «ένας διανοούμενος «Καυκάσιος» [ο Γεώργιος Γρηγοριάδης] δίδει την εμπρέπουσα και λογική και εθνικώς επιβαλλόμενη ονομασία εις τους Έλληνας Ποντίους που έζησαν και ήρθαν από τον Καύκασο, ονομάζοντας αυτούς «ΠΟΝΤΙΟΥΣ του ΚΑΥΚΑΣΟΥ»»[23]. Ο Γρηγοριάδης δε πριν προβεί στα εθνικώς επιβαλλόμενα βαφτίσια θα φροντίσει να τονίσει τη συμβολή των «Ποντίων του Καυκάσου» στους αγώνες του έθνους και να αποκαθάρει και τυχόν μη ορθές συμπεριφορές τους στις δύσκολες περιόδους:

«Η συμβολή των υπήρξε επίσης μεγίστη και δια την εθνικήν μας ασφάλειαν, όταν εις Μακεδονίαν και Θράκην, επεριόρισαν και κατέστησαν την μειονότητα αμελητέαν δια της εγκαταστάσεώς των ως συμπαγών και γνησίων ελληνικών πληθυσμών.

Λαμβάνουν μέρος εις τον ελληνοϊταλικόν πόλεμον του 1940-41 και συμβάλλουν εις την δημιουργίαν του Αλβανικού έπους.

Μάχονται ως αρμόζει εις εθνικόφρονας Έλληνας κατά τον συμμοριοτοπόλεμον και συμβάλλουν γενναίως εις την περιφανή νίκην του 1949…»[24].

Στα 1988 ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενος με πατρογονική καταγωγή από το Καρς, ο Χρήστος Σαμουηλίδης θα γράψει: «[…]θέλω να σημειώσω ότι κάποιες αποχρώσεις και δυσδιάκριτες ιδιαιτερότητες που παρουσίαζαν παλιότερα οι Καρσιώτες σε σύγκριση με το γενικό ποντιακό χαρακτήρα- και οι οποίες ιδιαιτερότητες οφείλονταν στις διαφορετικές συνθήκες του ρωσοκρατούμενου Καρς, περισσότερο ελεύθερες από ό,τι στον Τουρκοκρατούμενο Πόντο, όπως ήταν η αριστερότερη πολιτική τοποθέτησή τους, η συμμετοχή τους κατά 90-100% στην Εθνική Αντίσταση, η γνώση πολλών απ’ αυτούς της ρωσικής γλώσσας ή η ενσωμάτωση μερικών ρωσικών λέξεων στο λεξιλόγιό τους κλπ-, μετά το Β Παγκόσμιο Πόλεμο απαλείφθηκαν, παραμερίστηκαν και τώρα «Καυκάσιοι» και Πόντιοι αφομοιώθηκαν και συνταυτίστηκαν συμμετέχοντες αδιάκριτα πια στα κοινά ποντιακά, πολιτιστικά και προσφυγικά , σωματεία[…]»[25].

Παρόλη όμως την προσπάθεια των διανοούμενων για ένα «ασφαλή» προσδιορισμό τους, οι «παλαιοί» , για πολλά χρόνια ακόμα θα συνεχίζουν να δηλώνουν:

«Εμείς είμες α σο Καρς τη Ρωσίας. Είμες Καυκάσιοι».

Με ότι αυτό συνεπάγονταν. Δεν μπορούσαν , δεν επέτρεπαν στον εαυτό τους τον ετεροκαθορισμό, βάση οποιασδήποτε σκοπιμότητας ή υποδείξεως διανοούμενων συντοπιτών τους. Ήταν μια περήφανη ράτσα με μπόλικη την αυτοπεποίθηση και τον εγωισμό. Σήμερα οι «παλαιοί» εκλείπουν.

Όλοι πλέον ακολουθούμε τον «ορθό δρόμο» των υποδείξεων των διανοούμενων.

Είμαστε απλά όλοι Πόντιοι. Οι «παλαιοί απ’ εμάς» δεν είναι εδώ για να μας διορθώσουν. Για τους νεώτερους θα ήταν ένα δράμα το «ανασκάλεμα».

Για κάποιους –λίγους- από μας όμως συνεχίζει και δημιουργεί δέος η μικρή εκείνη υποσημείωση στις ταυτότητες των παππούδων μας:

«Γεννηθείς εις Καύκασον Ρωσίας»…

ΓΙΑ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΔΕΣ : http://kafkasios-pontokomitis.blogspot.com/search/label/%CE%91%CE%98%CE%91%CE%9D%CE%91%CE%A3%CE%99%CE%91%CE%94%CE%97%CE%A3%20%CE%91%CE%9D%CE%94%CE%A1%CE%95%CE%91%CE%A3-%CE%9C%CE%99%CE%A7%CE%91%CE%97%CE%9B%CE%99%CE%94%CE%97%CE%A3%20%CE%A7%CE%A1%CE%97%CE%A3%CE%A4%CE%9F%CE%A3%20%22%CE%93%CE%95%CE%9D%CE%9D%CE%97%CE%98%CE%95%CE%99%CE%A3%20%CE%95%CE%99%CE%A3%20%CE%9A%CE%91%CE%A5%CE%9A%CE%91%CE%A3%CE%9F%CE%9D%20%CE%A1%CE%A9%CE%A3%CE%99%CE%91%CE%A3%22



[1] Ο Πόντος ήταν η σκλαβωμένη Πατρίδα τους και «Πατρίδα χωρίς ελευθερία είναι σαν δρόμος μέσα στο τούνελ, πας πας και ομορφιά δεν απολαμβάνεις. Έτσι και βγεις στο ξέφωτο και δεις το πρόσωπο του ήλιου, όλα γίνονται όμορφα και ζηλευτά».

(ΑΓΑΘΑΓΓΕΛΟΥ Ι. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ, ΠΕΠΕΡΕΚ,ΑΦΟΙ ΚΥΡΙΑΚΙΔΗ , ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ,2007, σελ. 137)

[2] Ο Σαμουηλίδης Χρήστος γράφει ότι οι γονείς του «[…] γεννήθηκαν και έζησαν στο Βεζίνκιοϊ του Καρς, το οποίο αποτελούσε σ’ όλη τους τη ζωή, τον άξονα της νοσταλγίας, των αναμνήσεων και των αφηγήσεών τους». (ΣΑΜΟΥΗΛΙΔΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΟΥ ΚΑΡΣ, ό.π. , σελ. 8)

& Ο πατέρας του Αγαθαγγέλου χρόνια ολόκληρα του έλεγε: «τώρα να μ’ αφήσουν , περπατώντας θα διασχίσω την απόσταση μέχρι την Πεπερέκ». (ΑΓΑΘΑΓΓΕΛΟΥ Ι. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ, ό.π., σελ. 138)

[3] ΑΓΑΘΑΓΓΕΛΟΥ Ι. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ, ό.π., σελ. 137

[4] ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ, Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ, ΑΘΗΝΑ,1984(αδημοσίευτη αυτοβιογραφία), σελ. 5

[5] ΑΓΑΘΑΓΓΕΛΟΥ Ι. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ, ό.π., σελ. 54

[6] ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ, Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΟΥ, ό.π., σελ. 23

[7] «Η καθυστέρηση πολλών μηνών, ώσπου να αρθεί η παρεξήγηση και οι κυβερνητικοί ενδοιασμοί για την ελληνικότητα των Καυκασίων, στοίχισε τη ζωή χιλιάδων Ελλήνων, που πέθαναν από την πείνα, τις αρρώστιες και τις άσχημες κλιματολογικές συνθήκες».

(ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ, ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥ ΕΥΞΕΙΝΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΥΚΑΣΟΥ,ΚΕΣΟΠΟΥΛΟΣ,Β,ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ,2001, σελ. 106)

[8] ΦΩΤΙΑΔΗΣ ΚΩΣΤΑΣ, ό.π., σελ. 100

[9] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 19/1/1928

[10] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 27/1/1928 , σελ. 5

& εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 6/2/1930 , σελ. 5

[11] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 3/2/1928 , σελ. 5

[12] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 28-2-1930 , σελ. 2

[13] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 8/11/1929 , σελ.3

& εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 19/1/1928

[14] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 24/3/1929 , σελ.6

[15] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 29/9/1923 , σελ.1

εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 23/2/1925 , σελ.4

εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 1/2/1926 , σελ.1

εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 2/2/1926 , σελ.1

εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 7/2/1927, σελ.3

εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 3/2/1928 , σελ. 5

[16] Απόσπασμα από Σύσκεψη Προσφύγων: «[…]Μανδρατζής/ Συμφωνώ, λέγει, οι Καυκάσιοι τάσσονται με τας απόψεις των Ποντίων.[…]» (εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 11/4/1928 , σελ. 6)

[17] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 11/4/1928 , σελ. 6

[18] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 11/4/1928 , σελ. 5 «[…] Ο Πρόεδρος των Ποντίων: Θ. Θεοφύλακτος. Ο Πρόεδρος των Καυκασίων Π. Μανδρατζής».

[19] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 17/9/1927 , σελ. 3

[20] εφ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , 9/2/1929 , σελ. 3

[21] Διευθυντής του Λαογραφικού Περιοδικού «ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΕΣΤΙΑ»

[22] ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΟΙ ΠΟΝΤΙΟΙ ΤΟΥ ΚΑΥΚΑΣΟΥ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΑΡΣ-ΑΡΔΑΧΑΝ, Χ.Ε., ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 1957, σελ.3

[23] ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ό.π., σελ.4

[24] ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ό.π., σελ.52

[25] ΣΑΜΟΥΗΛΙΔΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ, ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΟΥ ΚΑΡΣ, ό.π. , σελ. 10



9 σχόλια:

  1. AXIOLOGOO VIVLIO. SIGHARITIRIA STON K. ATHANASIADI ANDREA.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλό εως άριστο το βιβλίο !! ένα μεγάλο μπράβο για τους συγγραφείς και μιά ευχή να το διαβάσει ΚΑΘΕ ΚΑΥΚΑΣΙΟΣ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σας ευχαριστούμε για τα ιδιαιτέρως κολακευτικά σας σχόλια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό που εντυπωσιάζει στο βιβλίο είναι η απίστευτη τεκμηρίωση των γεγονότων, οι ζωντανές συνεντεύξεις που χρησιμοποιούν σε συνδιασμό με το γεγονός πως οι συγγραφείς δεν είναι ιστορικοί!!! Νομίζω πως σπάνια συναντάς προσπάθειες αυτού του τύπου... Ένα μεγάλο μπράβο για την προσπάθειά σας!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Σε ευχαριστούμε "ανώνυμε " , μας τιμούν και μας συγκινούν πραγματικα τα σχόλιά σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Euxaristoume kirioi Kaukasioi
    eutixos exoume ton kaukaso apes sa kardias mun
    Kaukaksi Tsolabek !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. «Εμείς είμες α σο Καρς τη Ρωσίας. Είμες Καυκάσιοι».
    Ήταν μια περήφανη ράτσα με μπόλικη την αυτοπεποίθηση και τον εγωισμό.
    Simeron zoume stin K.poli, alla kai pali eimaste oi idioi :-))

    Ergw katapliktikw !
    Evxaristw kai sigxaritiria mou.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Tha paro oposdipote na diavaso avto to vivlio! Kapote oi papoudes k goneis mas ekalatsevan kai elegan tha pame opis sin Ellada ap opou erthen oi goneis tous oi propapoudes mas. Emeis atotes mikra paidia kai elepame tin egap pou eixan oi tranoi kai etharname aerxoumes sin Ellada k I Ellada tha agapa mas. Amos I Ellada kathe fora mas pligonei, mas maxaironei, sxedon pisoplata, opos palia to idio kai tora. Enounizame i Ellada en i mana patrida mas alla kalitera ksenos sta ksena para ksenos stin patrida sou kai o pio adikimenos. Mexri k tis sintakseis ton pappoudon mas kopsane fetos avta ta 330 tou oga,tis kopsane entelos gia 2xr mexri na simplirosoun 20xr stin Ellada k oxi 18 lene. ti lene? oi atheofoboi. Oriste alli mia genoktonia ton pontion en eti 2013 stin idia tin Ellada,2 xronia den tous noiazei mporoun den mporoun? ta paidia tous vionoun anergia opos k polloi ntopioi,alla sintakseis entelos allon ellinon monadiko isodima den exoun kopsei,giati loipon ton pontion apo ton Kavkaso? plironoun k ta daneia pou tous fortosane eno itan ta lefta apo to voithima tis evropis pros tous pallinostountes,san ekeina pou xarisan omos stous germanous pou girisan apo Rosia piso Germania.klepsane apo pantou,mexri k apo tous taleporimenoun pontious.Ti Ellada einai avti? Sxedon to 80% ton pontion pou irthan apo ton Kavkaso den exoun siplirosi 20xr sta xartia tin imerominia palinostisis. Anathema osous pairnoun tetoies apofaseis kai kovoun entelos tis monadikes 330E sintakseis 70xronon pontion. Tous steroun to dikaioma na zisoun me aksioprepeia ta televtaia tous xronia.

    ΑπάντησηΔιαγραφή